top of page
Tandarts_Amsterdam_Zuid_logo_edited.png

Tandletsel

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Soms kan het zo zijn dat tijdens een val uw tanden beschadigen. Tandletsel verwijst naar schade aan de tanden of het omliggende weefsel als gevolg van een ongeluk. Het kan variëren van een klein scheurtje in een tand tot het volledig verlies van een tand. Tandletsel kan voorkomen bij zowel de melktanden als de blijvende tanden. We helpen u om er achter te komen welke soorten tandletsel er zijn en hoe u hiermee moet omgaan.

In geval van spoed

Bij acute pijn of andere spoedgevallen belt u tijdens openingstijden met: 020-6792054 

Buiten openingstijden met: 088-2632727 of kijk op www.mondzorgpoli.nl  (Slotervaart Ziekenhuis) of 0900-8602 www.tandartsspoedpraktijk.nl (OLVG)

Soorten tandletsel en wat te doen

Blijvende tand/kies eruit
  • Zoek de tand snel op. Pak de tand vast bij de kroon: het deel dat boven het tandvlees zichtbaar is. Vermijd contact met de wortel. Aanraking van de wortel doodt de gevoelige cellen, wat de kans op succesvolle terugplaatsing van de tand zal verkleinen.

  • Spoel de tand 10 seconden voorzichtig af met koud water. Dit zorgt ervoor dat vuil wordt verwijderd en de tand een grotere kans heeft om het te overleven. Reinig de tand nóóit met reinigingsmiddelen of een borsteltje. Dat maakt de kans op een succesvolle terugplaatsing kleiner.

  • Plaats de tand terug in de mond, in de oorspronkelijke positie. Het kan zijn dat hij niet perfect past, dat maakt niet uit.

  • Lukt het terugplaatsen niet? Bewaar de tand in de mond (in de ruimte tussen de kiezen en de wang) of in een beker met speeksel of koude melk. De cellen op de tandwortel kunnen relatief lang overleven in speeksel of melk en dit voorkomt dat de tandwortel opzwelt en afsterft.

  • Lukt het terugplaatsen wel? Houd de tanden op elkaar met een watje, gaasje of zakdoek ertussen, om de tand te stabiliseren.

  • Ga direct naar de tandarts. Die zal de teruggeplaatste tand controleren en vastzetten. Hoe sneller u dit doet, hoe groter de kans op een succesvol eindresultaat.

Melktand/kies verloren

Het is niet aan te bevelen een melktand terug te plaatsen om schade aan de blijvende opvolgende tand/kies te voorkomen. U kunt contact opnemen met uw tandarts voor advies. Er wordt dan een afspraak gemaakt ter controle van het wondje en om te kijken of er nog stukjes van de tand in het tandvlees zitten. Bij verlies van een melktand/kies wordt gewacht tot de volwassen tand/kies vanzelf door komt.

Tand of kroon afgebroken
  • Bewaar het afgebroken tanddeel in een glas melk of speeksel.

  • Ga met het afgebroken stuk(je) naar de tandarts. Soms valt het terug te plaatsen.

  • De tandarts bekijkt of hij het afgebroken stuk kan terugplaatsen. Als terugplaatsing niet mogelijk is, herstelt de tandarts de tand met tandkleurig materiaal.

Voorkom (sport)ongelukken: draag een gebitsbeschermer

Bij sommige sporten heeft u meer kans op tandletsel. Door het dragen van een gebitsbeschermer (bitje) kunt u de schade vaak beperken. Kant en klare gebitsbeschermers zijn te koop in sportwinkels, maar u kunt ook een gebitsbeschermer op maat laten maken door uw tandarts. De op maat gemaakte gebitsbeschermer wordt speciaal ontwikkeld voor uw gebit en biedt een betere bescherming dan gebitsbeschermers in de winkel. Ook zit een op maat gemaakte gebitsbeschermer over het algemeen comfortabeler. Vraag uw tandarts voor meer informatie over gebitsbeschermers.

  • How can I make an appointment at Dentist Amsterdam-Zuid?
    You can make an appointment by telephone via telephone number: 020-6792054. It is also possible to send an email to info@tandartsamstedamzuid. en. New to our practice? Use the following link to register: new patientWe will contact you as soon as possible to schedule an appointment.
  • Does Tandartspraktijk Amsterdam-Zuid accept new patients?
    New patients are most welcome with us at this time. Please use the following link to register: new patient. We will then contact you as soon as possible, but at the latest within two weeks.
  • What does my first visit to the practice look like?
    Dental practice Amsterdam-Zuid reserves plenty of time for you. During your first visit to our practice you will become acquainted with the practice, your dentist and our working method. A future-proof treatment plan is drawn up especially for you based on certain questions, radiological and clinical research. Your expectations and wishes are of course taken into account. We request that you bring a valid ID.
  • I want to cancel or reschedule my appointment, how do I do that?
    You can contact us by telephone to cancel or change an appointment (020-6792054). Please report this 24 hours in advance, otherwise we will be forced to charge for the reserved time. Outside opening hours you can send an email with your request to info@ dentistamsterdamzuid.nl.
  • Which dental treatments does the Amsterdam-Zuid Dental Practice offer?
    At Dental Practice Amsterdam-Zuid we aim for healthy, strong and beautiful teeth for everyone. Our enthusiastic team offers high-quality dental care, clear communication and a personal approach for young and old. More information about our treatments can be found on the pages below: treatments.
  • Are emergencies treated on the same day at Tandarts Amsterdam-Zuid?
    We treat emergency cases and acute pain on the same day as much as possible. To make an appointment during opening hours, please call: 020-6792054. Outside opening hours, please call: 088-2632727 www.mondzorgpoli.nl (Slotervaart Hospital) or 0900-8602 www.tandartsspoedpraktijk.nl (OLVG)
  • Are there parking options near Dentist Amsterdam-Zuid?
    It is best to park on the Apollolaan side.
  • Which languages do the staff speak at Dentist in Amsterdam-Zuid?
    We speak Dutch / We speak English / Parlons Français.
  • How often should I have a dental check-up at Tandarts Amsterdam-Zuid?
    We recommend that you visit us twice a year for the periodic check-up. Prevention is an absolute must and we also offer a dental cleaning during the periodic check-up.
  • Is the practice wheelchair accessible?
    The practice has an automatic front door, is on the ground floor and is therefore wheelchair accessible. We are happy to help you.
  • Ik heb een klacht. Wat moet ik doen?
    U kunt uw klacht kenbaar maken door middel van onze klachtenregeling.
bottom of page